I Denne udgave af Udsyn Verden i Odense starter vi på Rådhuspladsen i Odense hvor Amnesty International 4. maj på befrielsesdagen tændte lys for at sætte fokus på friheden i en verden hvor den ikke bør tages for givet. Amnesty er igen aktive i Odense efter en del års pause – tidligere var Amnesty Odense særdeles aktive og vi viser et lille portræt at Amnesty Odense og mange af deres tidligere happenings og kampagner for menneskerettigheder som fandt sted i de første mange aktive år. Hvert år er uge 10 demensuge, en national kampagne der sætter fokus på livet med demens gennem et hav af arrangementer rundt om i landet – som et apropos til det viser vi en reportage fra en Alzheimer dag i Odense, hvor der netop blev sat fokus på hjernesygdommen, der er en af de sygdomme der leder til demens. Bagefter skal det handle om depression der også i stigende grad betragtes som en hjernesygdom. Vi skal både møde mennesker der lever med depression og behandlere der arbejder med helbredelse i et sundhedssystem, hvor lidelses ligesom andre psykiske lidelser er underprioriteret. Til sidst skal det handle om OUH og en ide festival hvor mere end 120 ideer til hvordan et nyt Brokvarter kan se ud – der skal nemlig etableres en helt ny bydel på sygehusområdet når OUH i 2027 efter planen rykker til det nye Supersygehus. Og hvad de planer går ud på bliver vi klogere på her i indslaget.
UdgivetANDET, LOKALT|Kommentarer lukket til Amnesty i Odense, Demens, depression og nyt Bro kvarter