På Flakhaven i Odense var der søndag den 17. maj arrangeret mindedag for Nakba – den store katastrofe, hvor mere end 700.000 Palæstinensere blev fordrevet fra deres land i forbindelse med oprettelsen af staten Israel og den efterfølgende arabisk-israelske krig i 1948. Med proklamationen af den Israelske stat, blev det ulige magtforhold mellem Israel og palæstinenserne grundlagt, samtidig med, at det fik øjeblikkelige og katastrofale konsekvenser for det palæstinensiske folk – noget som også fortsat finder sted i dag 2026, 78 år senere, hvor palæstinensere stadig mister deres liv, deres levebrød og deres hjem i besættelsesmagtens Israels fortsat brutale fremfærd. Selvom mindedagen for Nakba er er en sorgens dag, som blandt andet blev markeret med voldsomme beretninger fra en Nakba-overlever, så var der også plads til leg, grin og god mad. For midt i alt lidelsen lever fortsat et håb om, at Palæstina igen bliver frit og der findes en løsning på, hvordan man kan leve sammen. 👇