Spis mod Ensomhed og Kagens Dag

I Denne udgave af TV-Odense min By starter vi med fællesspisning på Odense Rådhus, hvor omkring 350 borgere torsdag den 23. april spiste sammen mod ensomhed. Bagefter skal det handle om noget andet – nemlig om velgørenhedsarrangementet, Kagens Dag, der blev afholdt i Storms Pakhus, hvor mere end 500 kageglade odenseanere var samlet – både for at gå ombord i den overdådige kagebuffet, men også for at sætte fokus på- og samle ind til Børn og ungdomspsykiatrien i Syddanmark. Og fra et velgørende arrangement til et andet – for den 6. maj er det igen blevet tid til den årlige maskotparade, hvor maskotter i alle afskygninger samles ved OUH for at sprede glæde og smil hos børn og unge, der er indlagt både i somatikken og psykiatrien. Og hvordan det kan se ud, får du en forsmag på her i indslaget fra sidste års parade. Til sidst skal det handle om kunstnerkollektivet ULYS, der tirsdag den 28. april har fernisering på udstillingen MASKINRUMMET – en åben, processuel udstilling i Kunstbygningen Filosoffen, hvor de besøgende inviteres til at deltage i den kunstneriske proces alt sammen med materialer, der er indsamlet fra byens kunstinstitutioner. Men det er ikke første gang ULYS inviterer ind i maskinrummet – det gjorde de også sidste år, med Kunstner Kim Sandra Rask i spidsen. Maskinrummet kan opleves hos Kunstbygningen Filosoffen fra den 28. april til den 10. maj.
Udgivet ANDET, KULTUR, LOKALT, SOCIALT | Kommentarer lukket til Spis mod Ensomhed og Kagens Dag

Demokratidag, Nye Børnehuse og Festival for fremtiden

I denne udgave af Odense ser Rødt starter vi til Demokratidag hos UngOdense på Camp U i Vollsmose, der for 11. år i træk inviterede omkring 400 8. klasses elever fra skoler i Odense til en dag med fokus på demokratiets betydning. Men også på hvordan man som ung kan bruge sin stemme og indflydelse, også selvom man endnu ikke har stemmeret. Vi bliver i Vollsmose med indvielsen af tre nye børnehuse i de bygninger der engang husede H.C. Andersen Skolen. Børnehusene betegnes som en central del af hele omdannelsen af Vollsmose har været undervejs siden 2024 hvor det blev besluttet at de relativt nye bygninger på den nedlagte skole skulle brudes til daginstitutioner i stedet for. Og dengang var der også et arrangement – et slags alternativt første spadestik. Og Odense ser Rødt var også med. Til sidst marker vi at uge 17 er Verdensmålsuge og som apropos viser vi vi et indslag fra UngOdenses Festival for Fremtiden.
Udgivet KLIMA, LOKALT, POLITISK, SOCIALT, STEMMER FRA BETONEN | Kommentarer lukket til Demokratidag, Nye Børnehuse og Festival for fremtiden

En flygtning krydser sit spor og Verdensmålsuge

I denne udgave af Udsyn Verden i Danmark tager vi en tur til Vietnam. 30. april 1975 markerer slutningen på Vietnam-krigen med Saigons fald – en krig der kostede flere millioner mennesker livet. En af dem der oplevede krigen helt tæt på, er den vietnamesiske bådflygtning Mye som vi her følger tilbage i fodsporene på hans flugt fra Vietnam. Bagefter skal det handle om FN’s 17 verdensmål der i ude 17 fylder på forskellige måder. Bl.a. på biblioteker og uddannelsesinstitutioner, men også med små happenings rundt omkring i de danske gågader. Og fordi det er verdensmålsuge, viser vi et indslag fra Højby Skole, der i en hel uge havde verdensmålene på skoleskemaet. Det skal fortsat handle om verdensmål. Vi viser et afsnit af EU og verdensmålene som sætter fokus på bæredygtige fødevareproduktion der skal sikre mad nok, og også nok god mad til alle.
Udgivet HISTORIE, KLIMA | Kommentarer lukket til En flygtning krydser sit spor og Verdensmålsuge

Tre nye børnehuse åbnet i Vollsmose 🎈

Den tidligere H.C. Andersen Skolen i Vollsmose er blevet forvandlet til Stjerneskud, Skovspiren og Mosaikken – tre moderne børnehuse med plads til omkring 100 børn hver. Efter en renovering til 63 millioner kroner er der skabt lyse fællesrum med plads til bevægelse og leg – og samtidig små kroge til ro og fordybelse. Hvert børnehus har sin egen indgang, garderobe og spritnye legeplads. Og så har hvert børnehus også et tema – hhv. Kultur, Natur og Science – alt sammen noget, der skal være med til at styrke børnenes muligheder i hverdagen. Vi var med til den officielle indvielse, der fandt sted onsdag den 22. april.
Udgivet LOKALT, POLITISK, SOCIALT, STEMMER FRA BETONEN | Kommentarer lukket til Tre nye børnehuse åbnet i Vollsmose 🎈

DEMOKRATIDAG FOR UNGE💡

Fredag den 17. april inviterede UngOdense, for 11. gang, omkring 400 af Odenses 8. klasser ind til en dag i demokratiets tegn på ungdomscenter Camp U i Vollsmose. Formålet med dagen er at klæde de unge godt på, inden de selv skal ud og deltage i et demokrati, der på verdensplan er under massivt pres. Dagen bød på en lang række workshops, blandt andet kunne eleverne prøve kræfter med at spotte fake news, skrive demokratiske raptekster, eller overvære en paneldebat imellem ungdomspolitikere.👇
Udgivet LOKALT, POLITISK | Kommentarer lukket til DEMOKRATIDAG FOR UNGE💡

Kæmpe kaffemik i Rådhushallen: Odense står sammen Grønland👇

Søndag den 19. april deltog omkring 500 borgere i en traditionel grønlandsk kaffemik i Rådhushallen på Odense Rådhus. Der var både underholdning fra musikeren Rasmus Lyberth og koret Vejle-mi Erinaq – og der blev serveret kaffe, kage og grønlandske specialiteter. Men vigtigst af alt var der fokus på fællesskab, det menneskelige møde – og relationen mellem Danmark og Grønland i en usikker tid præget af en geopolitisk krise. Vi var med til søndagens kaffemik, der er arrangeret af Odense Kommune, Det Grønlandske Hus og en række foreninger – og vi talte med både arrangører og borgere, der alle var enige om, at det – trods alt – betyder meget at mødes på tværs af kulturer og vise opbakning til hinanden.
Udgivet LOKALT | Kommentarer lukket til Kæmpe kaffemik i Rådhushallen: Odense står sammen Grønland👇

Kaffemik på rådhuset og fokus på Grønland

I denne udgave af Odense min by starter vi på Odense Rådhus, hvor omkring 500 borgere søndag den 19. april, var samlet i rådhushallen til traditionel grønlandsk kaffemik I Odense bor der cirka 750 grønlændere. Langt de fleste er faldet godt til og klarer sig uden kommunens hjælp, men et mindretal, mellem 75-125, er socialt udsatte. Derfor har man i kommunen etableret flere tiltag, der skal styrke indsatsen overfor de socialt udsatte grønlændere, blandt andet har man netop ansat en opsøgende medarbejder, med grønlandsk kulturforståelse, ligesom man også for nogle år siden etablerede et Hellested ved Odense Banegård, der var særligt efterspurgt af grønlandske udsatte. Og nu skal det handle om Nordatlantisk hus, der tilbage i 2023 kunne fejre sit 10-års jubilæum. Siden 2013 har de arbejdet med at formidle kultur, historie og anden viden fra et hjørne af rigsfællesskabet, som ellers ikke fylder meget i den almindelige danske bevidsthed. Inden vi slutter, kan vi lige nå et indslag fra dengang, hvor kulturmaskinens egne shows fyldte farvergården i forbindelse med HCA-Festivals. Vi skal se et indslag fra 2016 hvor man opførte Svinedrengen. Og her i 2026 er der mere liv på vej til farvergården, der den 9. maj skal danne rammen om en helt ny endagsfestival – Lyd:Flor, som er arrangeret af Kulturmaskinen og Odense kommune, der gennem 6 koncerter med forskellige kunstnere sætter fokus på fremtidens danske musik. Du kan læse mere om festivalen og købe billet på siden lydflor.dk.
Udgivet ANDET, LOKALT, POLITISK, SOCIALT | Kommentarer lukket til Kaffemik på rådhuset og fokus på Grønland

Odense ser Rødt på mental sundhed

I den her udgave af programmet kan du blandt andet komme med til Ungetilbudsdag på Odense Rådhus, hvor mere end 30 frivillige sociale foreninger, men også kommunale tilbud en torsdag eftermiddag, præsentererede et udpluk af de mere end 77 forskellige tilbud, der er en del af det Ungetilbudsnetværk, som består af frivillige sociale, kommunale- og regionalefindes tilbud til unge, som har brug for støtte. Du kan også se et indslag om hjemmesiden støttepunktet.dk, der er en samlet indgang til et hurtigt og overskueligt overblik over de virkelig mange tilbud, der findes til unge i Odense, som oplever en eller anden form for mistrivsel. Og til sidst i udsendelsen kan du se et indslag fra en tidligere fællesskabsstafet, hvor 21 foreninger, sammen med Center for Mental Sundhed igennem en række aktiviteter satte fokus på ensomhed – men også på de mange fællesskaber, der findes.
Udgivet LOKALT, SOCIALT | Kommentarer lukket til Odense ser Rødt på mental sundhed

Farvel Susanne, grøn strøm, skadelig Litium-udvinding og fællesspisning

I den her udgave af Udsyn – verden i Odense er der lidt af hvert på programmet. Du kan blandt andet se et længere program, om en Rådkvindes farvel. For efter 12 år på posten som Børn- og Ungerådkvinde takkede Susanne Crawley af fra 1. januar i år. Men inden da, nåede vi at møde hende til et længere interview, om hendes politiske op – og nedture, hendes drive og alt det, derimellem. Du kan også se en lille god og grøn historie om Jens Galschiøts seneste VE-tiltag – for udover et kæmpe solcelleanlæg på taget af bygningerne i Næsby, har han nu også købt for 1,5 millioner kroner powerbanks, tonstunge batterier, der skal lagre noget af alt den strøm, der produceres, så den ligger klar til at blive sendt ud i elnettet, når der er behov for den. Du kan også, som et apropos til powerbanks og batterier se en historie om den grønne omstillings sorte bagside – nemlig den litiumudvinding, der foregår i blandt andet Argentina, og som har store omkostninger for både mennesker og natur. Vi har mødt miljøorganisationen NOAH, der vil sætte fokus på konsekvenserne af Minedriften, som både forårsager vandmangel, forurening og konflikter, der måske udstiller et af de største etiske dilemmaer, som er forbundet med grøn omstilling. Til sidst i programmet kan du, i anledning af den kommende uge 17, hvor det igen er blevet tid til fællesspisning mod ensomhed på Odense Rådhus se et indslag og få en forsmag på, hvordan det kan se ud. Årets fællesspisning finder sted torsdag den 23. april.
Udgivet KLIMA, LOKALT, POLITISK, SOCIALT | Kommentarer lukket til Farvel Susanne, grøn strøm, skadelig Litium-udvinding og fællesspisning

Ungetilbudsdagen sætter fokus på unges trivsel👇

Torsdag den 16. april blev der igen afholdt Ungetilbudsdag, hvor mere end 30 af Odenses frivillige sociale foreninger og kommunale tilbud deltog på en markedsplads, hvor de fik mulighed for at præsentere sig selv, tale med – og nå ud til forældre, fagfolk – og unge, der har brug for støtte. I Odense har man i flere år arbejdet målrettet med unges trivsel, blandt andet igennem et Ungetilbudsnetværk, der består af i alt 77 indsatser på tværs af civilsamfundet, Odense Kommune og Region Syddanmark – men også med tilbagevendende begivenheder, som Ungetilbudsdagen, der har været afholdt siden 2010 med Center for Mental Sundhed som tovholder. Vi var med og talte både med kommunale og frivillige sociale aktører, der alle sammen arbejder for at støtte og højne unges trivsel💫
Udgivet LOKALT, SOCIALT | Kommentarer lukket til Ungetilbudsdagen sætter fokus på unges trivsel👇