I den her udgave af Odense ser Rødt kan du se et indslag fra en demonstration, der fandt sted foran HCA-Airport i forbindelse med det internationale droneshow, der fandt sted i lufthavnen den 3. og 4. juni. Her havde tidligere droneforsker ved SDU, Dylan Cowthorne arrangeret en demonstration med et budskab om fokus på udvikling af droner til fredelige formål, fremfor til krig. Du kan også se to forskellige reportager om et kommunalt løft – og en helt ny tilgang til renovering og modernisering af legepladser og udeområder i daginstitutionerne. Frem mod 2029 er der afsat 40 mio kroner til at renovere legepladser og udeområder i 100 dagtilbud. Et af dem er Solgården Børnehus, der sammen med 18 andre, er en af de første daginstitutioner, der allerede i løbet af 2026 får nye legeredskaber. Og en fredag formiddag skulle børnene stemme om, hvilket nyt legeredskab, der skal have på deres legeplads. Du kan også se et indslag fra pressemødet, hvor daværende Rådkvinde for Børn- og Unge sammen med Odenses borgmester inviterede til pressemøde i børnehuset tænkehatten forud for budgetforhandlingerne, hvor forslaget blev præsenteret, et forslag, som de to tog med til budgetforhandlingerne – og som altså også kom med i budgetaftalen for 2026. Til sidst i udsendelsen kan du se en historie fra en anden odenseansk daginstitution, hvor et samarbejde mellem ældresagen og Odense kommune giver seniorer mulighed for at bruge lidt af deres frie tid til noget, der giver glæde og overskud.
UdgivetLOKALT, POLITISK, SOCIALT|Kommentarer lukket til Løft til Nedslidte Legepladser, Droner for Fred og Bedstemor i Børnehave
I Denne udgave af TV-Odense min By starter vi hos Teater Momentum – der med formatet dokumentum netop har haft premiere med dokumentar-forestillingen Fra Laust til @Lausssttt, der tager os helt med ind i et univers med mobning, kønsidentitet og skizofreni. Bagefter skal handle om Kongeparrets besøg, der fandt sted i Odense den 1. juni. Vores redaktion var med det meste af dagen og det er der kommet den her royale reportage ud af. Og så skal vi med til Kulturfestival i Munke Mose. Festivalen fandt sted i weekenden 15-17. maj og bød på både musik, dans – men også på masser af robotter og teknologi. Og fra en kulturel begivenhed til en anden. Nu skal det nemlig handle om Dynamos Ny Cirkus-festival, der finder sted hvert andet år. Derfor er festivalen først tilbage i 2027, men imens vi venter, har vi her fundet en forsmag – fra sidste års festival. Inden vi slutter helt, kan vi lige nå forbi Christians Havn, hvor skulpturer af B&W arbejdere er opstillet – og er blevet en del af projektet, Talking Statues. Vært: Nanna Wulff
UdgivetANDET, KULTUR, LOKALT, SOCIALT|Kommentarer lukket til Dokumentum, Royalt besøg og Kulturfestival
Hvordan påvirker det børn og familier at stå udenfor fællesskabet? Og hvordan kan vi alle sammen være med til at gøre en forskel? Det var nogle af de spørgsmål, der var på dagsordenen, da mere end 170 odenseanere, forældre, frivillige og fagfolk deltog i inspirationsaftenen Træd til for børn i Odense, der er en del af byrådets ambition om at bekæmpe børnefattigdom. Aftenen bød på foredrag med Pelle Hvenegaard om den gode gerning og Anne Søgaard – om vensomhed og fællesskabers betydning og aftenens budskab var klart: Fællesskaber er afgørende for vores trivsel, og selv små handlinger kan få stor betydning for mennesker, der føler sig alene eller står udenfor. 💡👇
UdgivetLOKALT, POLITISK, SOCIALT|Kommentarer lukket til Træd til – små handlinger kan gøre en stor forskel
Vi var med da 9. Og 10. Klasserne fejrede sidste skoledag i Kongens have, hvor Odense Kommune – efter sidste års ballade i munkemose – havde arrangeret fest helt uden øl og breezers. Der var musik fra tidens populære artister, bl.a Icekiid og Mille, og en masse sjove aktiviteter for de afgående elever. Selvom der altså ikke var alkohol, så virkede det til, at de unge havde en god sidste skoledag.
UdgivetLOKALT, SOCIALT|Kommentarer lukket til Sidste skoledag i Kongens have – helt uden alkohol
På Flakhaven i Odense var der søndag den 17. maj arrangeret mindedag for Nakba – den store katastrofe, hvor mere end 700.000 Palæstinensere blev fordrevet fra deres land i forbindelse med oprettelsen af staten Israel og den efterfølgende arabisk-israelske krig i 1948. Med proklamationen af den Israelske stat, blev det ulige magtforhold mellem Israel og palæstinenserne grundlagt, samtidig med, at det fik øjeblikkelige og katastrofale konsekvenser for det palæstinensiske folk – noget som også fortsat finder sted i dag 2026, 78 år senere, hvor palæstinensere stadig mister deres liv, deres levebrød og deres hjem i besættelsesmagtens Israels fortsat brutale fremfærd. Selvom mindedagen for Nakba er er en sorgens dag, som blandt andet blev markeret med voldsomme beretninger fra en Nakba-overlever, så var der også plads til leg, grin og god mad. For midt i alt lidelsen lever fortsat et håb om, at Palæstina igen bliver frit og der findes en løsning på, hvordan man kan leve sammen. 👇
I den her udgave af Odense ser Rødt. kan du komme med til Kirkens Korshærs 100 års jubilæum med socialt arbejde i Odense. Et jubilæum, der både blev fejret på Odense Rådhus med taler og sang, i domkirken – og så med fest på pladsen ved Skt. Hans Kirke hvor der både var musik og helstegt pattegris. Du kan også se et indslag om en træde-til kultur som skal hjælpe med at afbøde konsekvenserne af børnefattigdom. Noget man arbejder målrettet med i Odense kommune, for udover at afsætte 15 mio. kroner til indsatsen over de næste tre år, har man også inviteret hele byen med – og iværksat en træd-til kampagne – og kultur, der skal være med til at give en ekstra kærlig håndsrækning til børn og familier, som står udenfor fællesskabet, blandt andet på grund af fattigdom. Og hvordan man kan gøre det, var der masser af konkret inspiration til, da kommunen havde inviteret forældre, frivillige og fagfolk til foredrag om betydningen af små gode gerninger. Til sidst i udsendelsen kan du se et indslag fra sidste skoledag i Odense, der i år fandt sted i Kongens Have, som et lukket og alkoholfrit arrangement.
UdgivetKULTUR, LOKALT, POLITISK, SOCIALT|Kommentarer lukket til 100 år med Socialt Arbejde, Træd til for Andre og Alkoholfri Sidste Skoledag
Lørdag den 30. maj inviterer Stafet For Livet Odense til støttearrangement på Fyens Væddeløbsbane, der fra kl. 13-17 fyldes med musik, god mad, tanker og støtte til mennesker ramt af kræft. Stafet for Livet kan i år fejre 15 års jubilæum i Odense med arrangementet, der afholdes som støttearrangement til den egentlige stafet, men stadig med fokus på fællesskab, støtte og indsamling til kræftsagen. Der vil blandt andet være musik, aktiviteter, lotteri, mad og den traditionelle lysceremoni, hvor lysposer tændes til minde om dem, vi har mistet – og til støtte for dem, der kæmper. Alt overskud fra Stafet For Livet går ubeskåret til Kræftens Bekæmpelse og det hele foregår lørdag den 30. maj fra klokken 13-17 på Fyens Væddeløbsbane, med gratis adgang for alle 👇
UdgivetANDET, SOCIALT|Kommentarer lukket til Velgørenhed for kræftsagen: Stafet For Livet, Odense❤️
Lørdag den 16. maj blev der igen afholdt Pride i Odenses gader og med fest i Kongens Have, hvor flere tusind var mødt op for at fejre diversitet, mangfoldighed, retten til at være den man er og elske den man vil🥳 Og selvom Priden både er fest og farver, så er dagen altså også en kampdag, som skal bruges til at sætte fokus på LGBTQ+ personers rettigheder, der i de her tider er under pres. Særligt i USA er der strømninger, som kæmper hårdt for at begrænse queer rettigheder, noget som også har smittet af herhjemme – også helt lokalt, hvor der har været debat om, hvorvidt Odense kommune overhovedet skulle hejse prideflaget. En debat, der sammen med det faktum at op mod 3000 LGBTQ+ personer hvert år udsættes for voldelige hadforbrydelser, viser, at der fortsat er meget at kæmpe for, også i 2026🫶🏳️🌈 Vi var med og talte blandt andet med forperson for Odense Pride, Noah Knudsen og en masse deltagere, der glæder sig over Pride, rummeligheden, mangfoldigheden – og ikke mindst kampen for LGBTQ+ personers rettigheder.
I sidste uge kunne Kirkens Korshær fejre deres 100 år med socialt arbejde i Odense. Organisationen begyndte sit arbejde i byen tilbage i 1926, hvor de primært missionerede rundt omkring på værtshuse. I dag, 100 år senere, møder Kirkens Korshær stadig mennesker i udsathed, som kæmper med både hjemløshed, misbrug, ensomhed og komplekse sociale problemer, men arbejdet er blevet langt mere socialfagligt og foregår i et tæt og særligt samarbejde med Odense kommune, hvor Kirkens Korshær driver et herberg og tre varmestuer med mange tilbud, herunder et sundheds – og stofindtagelsesrum, der har eksisteret siden 2013. Jubilæet blev både markeret i rådhushallen på Odense Rådhus, med gudstjeneste i domkirken – og så med fest ved Skt. Hans Kirke, en fejring af organisationens mangeårige sociale arbejde, der er bygget på næstekærlighed, værdighed og et menneskesyn om, at alle mennesker er lige meget værd 👇
UdgivetHISTORIE, LOKALT, SOCIALT|Kommentarer lukket til Kom som du er og gå som du vil; Kirkens Korshær 100 år i Odense💫
Velkommen til TV-Odense min By, til en udgave hvor vi både skal med til idefestival, anderledes kunstfernisering og så Pride, en fest men også en kampdag for LGBTQ+ rettigheder, som blev afholdt i weekenden 16. maj for 6. gang i Odense. Bagefter skal vi til idefestival, der i de her dag kan opleves på OUH på J. B. Winsløws Vej 19. Idefestivalen er en del af den store transformation af sygehusområdet som venter over de næste mange år når der skal etableres et helt nyt brokvarter på det 274.000 kvadratmeter store område. Og interessen er stor for det er væltet ind med ideer fra ind og udland til hvordan det nye brokvarter kan udformes og hvad det kan indeholde. Så skal det handle om noget andet – vi skal til fernisering af et kunstprojekt udformet i et byggehegn ved Viva-grunden i Odense, hvor der også skal etableres et nyt kvarter og hvor fem unge studerende fra Det Fynske Kunstakademi har fået lov til at bidrage med kunstneriske udtryk under temaet LY. Til sidst skal det handle om Parkinson og dans på plejehjem. Dans har vist sig at have stor positiv effekt når det handler om Parkinson – både fordi det rummer koordination, fleksibilitet, hukommelse og balance som ellers er nogle af de ting der normalt kan give udfordringer ved Parkinsons sygdom. Tilbage i 2025 havde Parkinsonforeningens Klub Odense søgt og fået midler til et projekt hvor de i løbet af året besøgte flere plejehjem i Odense for at bringe dans og musik ud til ældre – for dans er godt for alle, med eller uden Parkinson. 30. maj arrangerer Parkinsonforeningen på Fyn en Unity Walk i Odense. Turen starter fra Kongens Have 10:30 hvor også foreningens protektor Grevinde Alexandra vil være til stede og sende de mere end 150 deltagere afsted der strækker sig igennem gågaden og tilbage til Kongens Have hvor der bagefter vil være underholdning og aktiviteter – Så skulle man få lyst til at gå med så er det lørdag 30. maj kl. 10:30 i Kongens Have
UdgivetKULTUR, LOKALT, POLITISK, SOCIALT|Kommentarer lukket til Pride og kampdag, Idefestival på OUH og kunstfernisering